CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Monday, March 15, 2010

kelahiran tidak boleh ditetapkan dengan pasti...tapi kematian...memang boleh sangat dipastikan..

dah lama aku tak update blog yang dah macam ader dan takder je ni...
aku pun tak faham..mood apa yang melanda emosi aku...
aku memang nak sangat update...tapi bila ada kat depan skrin ni,....terus blur...
hari ni tajuk aku panjang sangat kan?? hahahaha...saje je nak bagi gempaq sekali sekala...

few days aku kat kampung....ramai sangat yang menemui ajal....
iyerlah....kita kena percaya pada qada dan qadar....ajal dan maut tu..semua di tangan Allah s.w.t....

ada yang temu ajal sebab eksiden...sama macam sahabat aku....tapi dia bukan kemalangan sebab berlumba...tapi sebab dia ader sawan...tiba2 berhenti kat tengah jalan...confirm kena langgar dengan lori kan?? so...terpaksa redha....sebab ketentuan Tuhan Yang Maha Besar macam tu...setiap kematian mesti ada sebab...ada jugak yang kemalangan sebab berlumba haram....

dari dulu sampai sekarang...memang ramai kawan-kawan aku yang temu ajal sebab lumba haram....dah namanya pun haram..tapi tak reti bahasa pula...kekadang aku pelik..manalah dapat nama 'lumba haram' ni...kita ni manusia biasa...tak baik letak halal dan haram sesuka hati kita..tapi kalau dah haram...hukumnya dosa besar kan??? moto tu baik2 100cc je...tiba-tiba boleh jadi 200cc...siap terlebih meter...aku pun tak faham....bila ajal dah menjemput...barulah rasa perit...tu belum lagi hutang motor yang masih tertunggak kat kedai ah seng...walaupun ah seng tu cina..tapi tetap hutang...bergentayangan lah roh diantara langit dan bumi...belum lagi hutang solat...hutang puasa....
memang ada orang kata...kematian itu qada dan qadar dari Allah s.w.t...tapi kalau dah berlumba motor..lepas tu lumba-lumba nak langgar lori...kan korang bunuh diri namanya...maknanya memanglah korang boleh pastikan kematian korang...kang kalau rasa mati hari jumaat tu afdhal...korang rempitlah malam jumaat,..kang masuk icu 1 ari...ari jumaat dah mati...confirm masuk syurga ke sayang oi....

ada gak yang mati sebab putus cinta...alahai...macam sialllll...ni jenis orang yang tak percaya pada qada dan qadar Allah s.w.t..kalau dah takder jodoh..maknanya dia bukan jodoh yang sesuai lah...bangang betul...dah korang bunuh diri...menyusahkan orang...iyerlah...tiba-tiba bangunan tempat ko bunuh diri tu jadi berhantu...setannnnnnnn...menyusahkan oranglah ko ni...kalau confirm mati takper...kalau beragama islam...ke mahkamah syariah tempat korang...BODOH...

tapi kematian bunuh diri yang paling sukar dijangka adalah penagih dadah...cucuk sampai kote..tapi tak mati-mati..tapi ada yang baru kena sepam dua pam...dah mati....susah nak jangka kan?? dah koman-koman ada yang tinggal nyawa-nyawa ikan...tapi tak mati gak...

kelahiran susah ditetapkan...doktor siap bagi tarikh standby...kekadang lahir awal..kekadang lahir lewat....

kita semakin matang....semakin berdikari...jangan sampai ada benda yang mempengaruhi minda kita ...

renung-renungkanlah...

ok kan aku update blog kali ni daripada takder...hahaha

2 comments:

Pert Doherty said...

qadak dan qadar..

manusia.
mmg wujud perasaan, kejap marah la hape la.. sume pasal hal2 kecik je..

lupa pd qada dan qadar

comot said...

btol sokong la sangat2 pe yg bibik citer tu